יש כמה שיטות לסכם. השיטה הזאת היא הבטוחה ביותר, ומתאימה גם למי שמקבל דום לב כאשר הוא רק שומע את המילה "סיכום".
תלמידים רבים פוחדים מסיכום. קשה להם מאוד לנסח במילים שלהם. הם נצמדים לטקסט, ופוחדים לוותר על חלקים ממנו, כי קשה להם להחליט מה חשוב יותר ומה פחות. השיטה הזאת תקצר להם את הדרך, תחסוך התלבטויות ותוביל אותם צעד צעד אל המטרה. יתרונה של השיטה הוא שלומדים לפרק בעזרתה את המשימה הגדולה לרצף של מטלות קטנות, כך שבסופו של דבר, מרכיבים את החלקים לסיכום כמעט בלי להרגיש. מניסיוני כמורה להוראת אסטרטגיות למידה, נוכחתי לדעת שבדרך הזאת, גם תלמידים מתקשים מצליחים.
כדאי להזכיר שבסיכום לא כותבים הסברים מפורטים, פרטים מרובים, דוגמאות, ציטוטים ושאלות, כלומר את ה"קישוטים" שהכותב הוסיף כדי לחזק את עמדתו. כמו כן, אין להשתמש בגופים: אני ואנחנו ולא לכתוב את דעתך. אם הכותב הביע דעה בטקסט המקורי, חייבים להזכיר אותה בסיכום.
הבאתי טקסט (ברשותה המפורשת של הכותבת) כדי להדגים את כל שלבי העבודה. הכתב בטקסט ההדגמה מלוכסן.
1. מסמנים בטקסט המקורי את הכותרת, הפסקה הראשונה, משפט ראשון מכל פסקה אחרת ואת הפסקה האחרונה (קל לזכור את ראשי התיבות: כפ"ר מרפ"א). פרטים אלה מודגשים בטקסט ההדגמה.
2. קוראים את החלקים המסומנים כדי לקבל תמונה על מה מדבר הטקסט.
3. מתחילים בפסקה הראשונה: לאחר קריאתה שואלים את עצמנו על מה דובר, ומנסחים כותרת קטנה לפסקה. כותבים אותה בצד הפסקה. ניסיוני הראה לי שגם תלמידים חלשים מסוגלים למצוא כותרת די קולעת לפסקה.
4. מחפשים וכותבים כותרות לכל הפסקאות בטקסט.
5. חוזרים לפסקה הראשונה. קוראים אותה שוב בודקים אם במשפט הראשון אין עודף פרטים, הסברים, דוגמאות וציטוטים, והאם הוא מתאים לסיכום הפסקה.
4. עכשיו מחפשים "משפט מטרייה", זה כאילו שכל המשפחה מצטופפת תחת מטרייה, אז היא מכסה, בדרך זו או אחרת, את כל העומדים מתחתיה. אנחנו רוצים להרכיב משפט שיכסה, פחות או יותר, את הנאמר בפסקה. הכותרת שניסחנו תעזור לנו להרכיב את "משפט המטרייה".
אם במשפט הראשון יש פרטים רבים, אבל הוא מכסה את הנאמר בפסקה, כותבים במקום הפרטים הכללות. (למשל במקום המשפט: החלב ומוצריו התייקרו, וכן הלחם האחיד, פסטה, לחמניות ודברי מאפה, נכתוב: התייקרו החלב ומוצריו וכן מוצרי קמח).
ייתכן שיהיה צורך לשנות את המשפט מהטקסט המקורי, לפשט ולקצר אותו.
5. אם המשפט הראשון בפסקה אינו מתאים לסיכום הפסקה, בודקים את המשפטים האחרים בפסקה. ייתכן שדווקא המשפט האחרון מתאים. אולי יהיה צורך להרכיב משפט עצמאי המבוסס על הנאמר בפסקה. כדאי מאוד להיעזר בכותרת שכבר כתבנו.
6. כותבים את המשפט שניסחנו על דף, רצוי טיוטה.
7. חוזרים על התהליך ביחס לכל פסקה. (ייתכן שיהיו פסקאות המורכבות מדוגמאות או הסברים
בלבד. בדרך כלל אפשר לדלג עליהן).
8.כותבים אחד מתחת לשני את כל "משפטי המטרייה שניסחנו.
9. כעת קוראים את כל "משפטי המטרייה". מוסיפים מילות קישור, ובודקים אם יש חזרה מופרזת על מילים מסוימות. אם כן, מחפשים להן חלופות.
10. קוראים את הכל ברצף. הסיכום מוכן. צריך רק להעתיק אותו (בעיקר אם מדובר במבחן או בעבודת הגשה).
חשוב לומר שאם אתם מלמדים ילד איך להכין סיכום לפי ההוראות האלה, צריך לשתף אותו בתהליך, ולעודד אותו אחרי כל שלב (בסגנון: "כל הכבוד, מצאת כותרת קולעת" או "באמת זה העיקר בפסקה").
וכעת להדגמה:
כיצד נעזור לחתול השמנמן
עפ"י מאמר מאת קמליה נרקיס, פורסם באתר "הבית של החתול"
בעלי חתולים רבים מראים אהבה לחתול באמצעות מזון, משום שהאדם מטבעו הוא יצור חברתי אשר מראה אהבה גם באמצעות האכלה. בני אדם הם יצורים חברתיים כאשר המזון הוא חלק מהמערך החברתי שלהם. בניגוד אלינו החתול אינו יצור חברתי, לכן הוא אינו יוצר קשר באמצעות מזון, או במילים אחרות המזון אינו מהווה בשבילו קשר חברתי. החתול הוא ציד בודד שאינו חולק את הציד שלו עם אחרים, למעט אמא חתולה. כך קורה שחתולי בית לומדים באמצעותו שכאשר הם מגרגרים ומתחככים או מייללים, הם מקבלים מזון. החתול לומד דפוס זה, ומשתמש ביללות על מנת לקבל מזון או תשומת לב. במקרים כאלה עדיף שהבעלים לא יענה לתחנוני החתול, ואז באיזשהו שלב החתול פשוט יפסיק לילל.
חשוב לשים לב שלא תמיד החתול מבקש מזון לעתים הוא רק מבקש לטיפה, תשומת לב או משחק. מומלץ לטפח קשרים עם החתול באמצעות משחקי חכה, הברשה, ליטופים והפרחת בועות סבון. פעילויות אלה מחזקות את הקשר בין הבעלים לחתול. מומלץ להאכיל את החתול במנות קטנות כמה פעמים ביום, וליצור עבור החתול שגרה בטוחה בה הוא יודע מתי הוא מקבל אוכל. שגרה שמשתנה כל הזמן מאוד מבלבלת את החתולים, והופכת אותם לחתולים בסטרס.
אז כיצד נעזור לחתול שמנמן?
ראשית יש לקחת את החתול לבדיקה וטרינרית על מנת לבדוק האם החתול בריא ואינו סובל מבעיות של עודף שומן. הווטרינר יקבע אם יש צורך לערוך לחתול בדיקת דם. משקל אידיאלי של חתול בוגר הוא 6-4 ק"ג. יחד עם הווטרינר תיקבע תכנית הרזיה לחתול, וזמני שקילה וביקורת במרפאה. הבעלים יתבקש למלא יומן עם כמויות המזון שניתנו, ולדווח איך החתול מסתגל לשגרה החדשה. חשוב לזכור שקשר עם הווטרינר במהלך ההרזיה הוא המפתח להצלחת ההרזיה של החתול.
הקפידו על בריאות חתולכם למען שנים ארוכות של חיים משותפים ושמחים המלאים במיאו מיאו.
שלבי העבודה:
1. הדגשתי בטקסט את: כפ"ר מרפ"א - הכותרת, הפסקה הראשונה, משפט ראשון מכל פסקה אחרת והפסקה האחרונה
2. הכותרות שמצאנו (אחת לכל פסקה, מנוסחות בפשטות):
א. החתול שונה מהאדם
ב. החתול מחפש תשומת לב לא רק אוכל
ג. דיאטה לחתול שמן
ד. אנחנו יכולים לשמור על בריאותו של החתול
3. "משפטי המטרייה" לפסקאות, שפיתחתי מתוך הכותרות:
א. החתול שונה מהאדם בכך שהוא לא יצור חברתי ולא יוצר קשר באמצעות המזון. לפעמים אנחנו "מקלקלים" את החתול.
ב. צריך להאכיל את החתול בזמנים קבועים, וגם לשחק איתו ולתת לו תשומת לב.
ג. אם החתול שמן, צריך לפנות לווטרינר. הוא יתאים דיאטה לחתול, ויעזור לעקוב אחרי משקלו.
ד. אנחנו יכולים וגם צריכים לשמור על בריאותו של החתול שלנו.
4. הסיכום המוכן, אחרי תיקונים קלים של משפטי המטרייה (השינויים מודגשים).
כיצד נעזור לחתול השמנמן
החתול שונה מהאדם בכך שהוא לא יצור חברתי ולא יוצר קשר באמצעות המזון. לפעמים אנחנו פוגעים בהרגלים של החתול. צריך להאכיל את החתול בזמנים קבועים כדי לתת לו ביטחון, וגם לשחק איתו ולתת לו תשומת לב. אם החתול שמן, צריך לפנות לווטרינר. הוא יתאים דיאטה לחתול, ויעזור לנו לעקוב אחרי משקלו.
אנחנו יכולים וגם צריכים לשמור על בריאותו של החתול שלנו.
מזל טוב. הצלחתם במשימה ולמדתם שיטה יעילה לסכם.
טלילה שחר, מוסמכת בהוראת אסטרטגיות למידה, מחבברת הספר "מהורה למורה" - למד את ילדך איך ללמוד בקלות ולהשיג תוצאות מעולות. הירשמו באתר שלי וקבלו טיפים להשכנת שלום בין הורים, ילדים ומורים. כן תקבלו בחינם פרק מהספר שלי: שיטה מעולה לזכירת מושגים ומילים בשפה זרה. 050-4510254